Huraian Kesilapan Ong Kim Swee pada edisi Sukan Sea kali ini

Pemilihan pemain yang tak mengikut prestasi semasa

HADI FAYYADH: Tanpa aksi k0mpetitif dan hanya berlatih bersama skuad simpanan Fagiano Okayama. DANIEL AMIR: Baru pulih dari kec3der@an, tampil dalam hanya beberapa game Piala Malaysia. Fakta yang tak boleh dinafikan kebanyakan player yang baru pulih dari keced3raan akan ambil masa untuk mendapatkan rentak semula.

KACANG 19: Kekurangan minit permainan, boleh nmpk dengan jelas sering melakukan kes!lapan basic, c0nfident level menurun dan sering mengel@mun ketika dalam padang. (teringat aw3k tiktok kot)

ADAM NOR AZLIN: Pemain senior yang paling tak membantu, selain kekurangan minit permainan.. aku tengok dia ni kerap del@y bola dan mudah terlepas bola. Sering melakukan kekas@ran yang tak sepatutnya dilakukan dan mudah diatasi lawan.

HAZIQ NAZLI: Ini ak!batnya bila penjaga gol terlampau selesa dengan status pemain utama. Takde impr0vement, kes@lahan 2017 masih lagi diulangi. Tangkap bola tak pernah lekat.. dalam sea games kali ni dalam perkiraan aku hampir 6 kali tangkapannya mvntah dan 2 daripadanya menyeb@bkan skuad kebangsaan b0l0s.

DAMIEN LIM, R. DINESH, KOGI: Pemain-pemain yang kerap meman@skan bangku simpanan kelab mereka namun disenaraikan.

Pemain yang sepatutnya Ong Kim Swee bawa SAFAWI RASID: Kalau kita betul target Emas.. kita tak sepatutnya p!nggirkan Safawi. Harus di@kui Safawi adalah the best malaysian att@cker ketika ini, aku rasa dengan adanya Safawi.. dia mampu guide Luqman Hakim untuk ber@ksi lebih bagus. Hadi dan No 19 tak mampu bawa peng@ruh tersebut memandangkan depa pon ber@ksi dibawah tahap kemampuan. Rasanya tak patut ada alasan untuk merehatkan memandangkan dia sekarang tengah berada di pr3stasi yang terbaik.. aku masih ingat lagi 2017 masa pemain no 19 mula diperkenalkan oleh Kedah.. semua pakat berebut nak gunakan dia.. dari U19, U22 dan malahan National Team… kenapa masa tu tak ada pon alasan nanti tak cukup rehat mampu mengvndang keced3raan sebab terlampau pvsh dia ?.

MUKHAIRI AJMAL: Aku masih tak boleh accept OKS p!nggirkan Ajmal yang ber@ksi bagus dengan PKNP masa kempen Piala Malaysia yang lalu. Malah kewibawaan Ajmal juga terbukti ketika bersama Skuad Kendalian Brad Maloney. Pemain ini yang sepatutnya dipanggil berbanding Daniel Amir. Jika nak diberi alasan Ajmal terlalu muda kenapa dahulu Nazmi Faiz boleh sahaja diberi peluang .. ? walhal ketika itu Nazmi baru berusia 17 tahun. Sampai tak ambik SPM memba.Diusia 18 tahun Ajmal sepatutnya diberi peluang untuk berada dalam Skuad Sukan Sea kali ini, memandangkan beliau adalah pemain yang akan mengemvdi bahagian midfield Malaysia dua tahun akan datang. (IN SHA ALLAH kalau tak tersilap pilih team)

TASNIM FITRI: Bek kiri nii merupakan pemain utama Felda musim ini bagi aku berbanding Dinesh.. Tasnim yang lebih layak dipanggil dengan prest@si yang ditampilkannya. Selain minit permainan yang member@ngsangkan. 4 kali Kedah bertemu Felda musim ni.. aku cukup tertarik dengan corak permainan yang di tampilkan oleh Tasnim.

FADZRUL DANEL: Option kedua selain Ajmal, selepas aku tengok midfield Malaysia. aku nampak Danel lebih kre@tif lagi dan lebih bijak membuat keputvsan.

Keputusan meragukan Bagi aku Syahmi tak menampilkan aksi yang terbaik dalam beberapa game tpi OKS langsung tak beri peluang buat Quentin Cheng untuk tampil menonj0lkan kebolehannya, apa function senaraikan Quentin kalau takmau guna ? kalau bagi alasan kata Quentin tak bagus.. kenapa tak panggil Jaidid atau Anwar Ibrahim sahaja.. kedua-dua pemain ini bagi aku antara pemain muda yang menyerlah musim ini. Mereka berjaya mer@mpas p0sisi dari pemain senior seperti Haziq Puad di Felda dan bersaing hebat antara satu sama lain. Ia sebenarnya bagus untuk melihat dua pemain muda mendapat kepercayaan jurulatih dan bersaing mer3but kesebelasan utama. Haziq terang-terangan tak bersedia dari segi ment@l, banyak tangkapan yang kurang kemas. Keputusan menyenaraikan Haziq berbanding memberi ruang kepada pemain seperti Khatul yang menjadi Penjaga Gol terbaik dalam challenge cup adalah satu kesilapan. Kita tak salahkan haziq memandangkan dia baru sahaja melangsungkan perkahwinan mungkin masih mood pengantin lagi.Kalau OKS nak pakai defend senior, kenapa tak panggil pemain seperti Muslim, Rodney, Nick Swirad atau mana-mana pemain senior yang kerap membar!si kesebelasan utama. Tindakan menyenaraikan Adam dan memberi lil!tan kapten ada satu keputusan yang berisiko. Jika dahulu takpe laa kita boleh mengharapkan Adam memandangkan ketika itu dia adalah pemain utama Selangor. Kekurangan minit permainan dapat dilihat dengan jelas apabila beberapa simple mistake yang aku rasa sebagai pemain yang berlatih di “fas!liti mewah” tak patut dilakukannya.

Kekeringan idea 2 tahun bagi aku cukup untuk team-team lain mengkaji corak permainan pasukan Malaysia. Pemain-pemain dari Skuad Senior seperti Syamer, Daniel Amir, Kacang19, Adam dan Syahmi ber@ksi dibawah kemampuan sebenar. Pengalaman sahaja tidak cukup, OKS memerlukan pemain yang fresh dan berada di pr3stasi yang terbaik untuk menjayakan taktikalnya.TERIMA KASIH DATUK ONG KIM SWEE for GOLD MEDAL (2011) & SILVER MEDAL (2017) BIAR JASA JADI KENANGAN